L’Écouteur
Exhibited in Zones de Confort exhibition (Nancy), CNAP (Pantin), Frac Grand Large (Dunkerque)

Curator : Jean-Yves Leloup

Design : Laurent Massaloux

Sound Design : Guillaume Pellerin

Part of CNAP french national collection

Français

L’Écouteur se présente comme un dispositif d’écoute collective, destiné à la diffusion de programmes sonores ou musicaux. Cette commande du Cnap, conçue par Jean-Yves Leloup et Laurent Massaloux, répond à l’intégration croissante de la dimension sonore dans la création contemporaine et à la nécessité d’inventer une forme d’exposition adaptée.

Son design a été pensé afin de sanctuariser l’idée de l’écoute, au sein du cheminement du visiteur, incitant à « une mise à l’arrêt ou une mise en pause ».

Tout en prenant actes des nouvelles habitudes dans le domaine de la « consommation » de la musique – lecteur MP3, création de playlist – L’Écouteur en donne une version spatiale, collective et conviviale.

Le dispositif réinterprète le salon de musique traditionnel, tout en s’inspirant formellement des prismes, polyèdres et autres pyramides destinés à casser les effets de réflexions et de réverbérations acoustiques, que l’on utilise dans les studios et les « chambres sourdes », des espaces dédiés aux mesures acoustiques. Le mobilier épuré emploie ce vocabulaire géométrique et évoque de manière générale la neutralité et le calme de tels espaces. Pour le designer, l’adjectif « mat » pourrait résumer l’esthétique du projet, au sens où cette épithète fait ici référence à « une idée de confort, de calme, une atmosphère reposée ».

La conception et la disposition du mobilier rompt avec les codes de la frontalité de l’écoute domestique ou du concert et offrent une plus grande liberté de position et de comportement pour l’auditeur. Différents types d’écoute, solitaire et recueillie, ou plus volontiers conviviale et partagée sont rendues possibles dans cette forme de paysage ou de relief, composés par les différents volumes du dispositif. L’ensemble se caractérise par « une esthétique du fragmentaire, du composite et de la combinaison » qui fait écho à l’hétérogénéité de la programmation et à l’assemblage de différentes œuvres et formes sonores.

Quatre haut-parleurs, répartis aux quatre angles du dispositif assurent la diffusion. L’auditeur, placé au cœur du dispositif, expérimente une écoute immersive et spatialisée, sous la forme d’une diffusion en double stéréo. Comme dans une salle de cinéma, il est libre de choisir sa place et sa position. Il n’existe pas au sein du dispositif un son univoque – physiquement impossible – donc pas de meilleure place que les autres. Cette conception induit de la sorte une écoute prospective et une approche active de la part du visiteur.

English

L’Écouteur (The Listener) is a collective listening installation designed for the diffusion of music and audio material.

Commissioned by the Cnap (Centre national des arts plastiques) and designed by Laurent Massaloux and Jean-Yves Leloup, L’Écouteur was created as a response to the increasingly important role of sound in contemporary arts and exhibition.

It is primarily intended for use by institutions, museums, arts centers, and festivals, as well as by curators and exhibition commissioners working across the fields of contemporary art and sound art. It aims to promote the development and exhibition of sound-based artworks and audio archives.

The design of L’Écouteur seeks to translate the temporal experience of listening into spatial terms, encouraging visitors to take a moment to pause or stop as they make their way through the exhibition space. L’Écouteur takes into account the new forms of music “consumption” that have developed with the advent of the MP3 player and the playlist, whilst offering a collective and social listening experience.

It functions as a reinterpretation of the traditional music room, at the same time drawing formal inspiration from the calm and neutral space of the recording studio and the sound booth.

The seating units employ a minimal formal vocabulary of prisms, polyhedrons, and pyramids of the kind used to limit echo and reverberation in acoustic measurement and recording spaces.

For designer Laurent Massaloux, it is the French adjective ‘mat’ that perhaps best sums up the project’s aesthetic: denoting both muted sounds and colors, here the term suggests “an idea of comfort, of peace, of a relaxed atmosphere.” The installation features “an aesthetic of fragmentation, composition, combination” that brings to mind the heterogeneous forms of a varied selection of sound works.
With its multiple volumes, the sonic landscape of L’Écouteur lends itself to a range of listening experiences: solitary and meditative, or better still, social and shared.

The design and the layout of the seating units and the speakers breaks with the frontality of the home and the concert hall to offer the visitor an immersive and spatialized listening experience, as well as a greater freedom of movement and interaction.
As in a cinema, the visitor is free to choose their seat. L’Écouteur is an invitation to listen actively.

L’Écouteur (FNAC 2015-0661) is a public commission by the Centre national des arts plastiques

Public functions:

The four speakers, wired in stereo, have been designed to provide an exceptionally high sound quality.
Each speaker includes a coaxial medium-tweeter and an original, patented vent (nozzle) that preserves the quality of the sound spectrum.

Visitors can access information about the sound works via two screens that act as dynamic, interactive wall texts.
In order to avoid sound contamination to the rest of the exhibition space, the installation is equipped with an infrared detection system. Volume drops to a low level when the installation is not in use; when a visitor approaches or crosses the installation’s perimeter, sound levels are automatically raised.

Curator functions

The computer system affords the curator a great deal of freedom and makes it easy to set up and modify both the on-screen information and the hours of operation.
The graphic interface has been designed to be used from both computers and smartphones.

Sound works are stored digitally as audio files on a computer/server built into the centre of the installation, inside a unit that also houses two LCD screens. The installation is compatible with all types of audio file.
Independent operating: sound will be automatically diffused when the installation starts up; start up can be programmed to coincide with the opening times of the exhibition space. A hatch allows for easy access to the computer equipment, which is housed on racks inside the central unit.
Assembly and transport: schedule for a half a day. Thirty units to be assembled. Transport cases for individual units are provided where necessary.

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